2013-10-28

PIERWSZY PORUSZYCIEL ARYSTOTELESA

PIERWSZY PORUSZYCIEL

XII Księga METAFIZYKI Arystotelesa jest nazywana Księgą Teologiczną. W niej PERWSZY PORUSZYCIEL ukazywany jest jako:
  • Immanentny ze światem, tzn. Nie może świata wprowadzić w ruch [Wprowadza w ruch niebo gwiazd stałych, a one wprowadzają w ruch resztę].
  • Nie ma nic z materii i jet bytem prostym.
  • Nie wie niczego o świecie, bo nie ma oglądu zmysłowego.
  • Porusza przyciągając MIŁOŚCIĄ, jest przyczyną sprawczą i celową.
  • Utrzymuje RUCH w nieskończoność.
  • Jest bytem żywym, najdoskonalszym i najszczęśliwszym.
  • Jest transcendentny i jest czystym aktem.
  • Pierwszy Poruszyciel to Samomyśląca Myśl, a człowiek się do niego upodabnia i dąży do Najwyższego Dobra jeśli o nim myśli.
  • Niczego mu nie brakuje.
  • Nie skonstruował świata, nie dał mu ładu ani porządku.
DOWÓD NA KONIECZNOŚĆ BYTOWANIA PIERWSZEGO PORUSZYCIELA Z VII KSIĘGI FIZYKI ARYSTOTELESA
  • Musi być czynnik, który porusza, a sam nie jest nieruchomy.
  • Musi bytować niezrodzony, niezniszczalny, wieczny, niezmienny i konieczny.
  • Musi być nieruchomy -> Jest substancjalny ale niematerialny.
  • Nie może posiadać możności ruchu bo jest z innej OUSIÁ niż materia.
  • Jest bytem prostym, więc jest niedostępny w oglądzie zmysłowym.
  • Nie tworzy świata [bo czas jest wieczny], a jedynie wprawia go w ruch.

1 komentarz:

Dziękuję Ci za poświęcony czas i pozostawienie komentarza :)