2013-10-29

Koncepcja DUSZY Arystotelesa.

Na początek wymienię podział nauk, jaki wprowadził Arystoteles. Mimo iż nie jest to związane z Jego koncepcją duszy, to jest to wiedza ważna i podstawowa, która [Ku Mojemu Zdziwieniu!] jest wielu osobom nieznana.

PODZIAŁ NAUK ARYSTOTELESA

/                         |                      \
TEORETYCZNE     PRAKTYCZNE     WYTWÓRCZE
1. Matma                1. Etyka           1. Retoryka   
   2. Fizyka               2. Polityka          2. Technika         
3. Metafizyka         3. Ekonomia                                  
       4. Nauki o Duszy       

KONCEPCJA DUSZY

  • Dusza jest OUSIÁ, w znaczeniu FORMY, która decyduje o istocie ciała, to pierwsza ENTELECHIA ciała organicznego [MATERII], mającego w możności życie
  • Bytują 3 postacie DUSZ:
    1. Wegetatywna [Roślinna, rodzenie, wzrost, odżywanie]
    2. Zmysłowa [Realizuje wszystkie formy duszy + ruch przestrzenny + odbieranie wrażeń + prymitywna forma pamięci]
    3. Dusza Rozumna [Poznanie, pamięć + Zmysł Wspólny]:
      1. Rozum Praktyczny [BIERNY] - W nim zmysł wspólny, Magazyn doznań.
      2. Rozum Teoretyczny [CZYNNY] - Wieczny i nieśmiertelny.
  • Dusza posiada RUCH dzięki swej naturze.
- Dusza stanowi o:
  • Różnicy między ciałem żywym, a nieożywionym.
  • Przyczyna formalna i zasada życia.
  • Źródło ruchu tożsamego z życiem.
  • Przynosimy w niej na świat POJĘCIA OGÓLNE.
  • Byt prosty, niezniszczalny, ma w możności życie.
  • Odpowiada za Jedność Organiczną.
  • Dusza mieszka w SERCU.
ROZUM BIERNY - Człowiek poznaje przez przeciwieństwa: Doznając rzeczy wiemy iż jest ona inna niż druga rzecz -> Magazyn doznań zapełnia się wynikami oglądu zmysłowego.

ROZUM CZYNNY - Jest pozbawiony MATERII: Oświetla oceny istotowe -> Oświetla konieczne, zaś pozostawia nieoświetlone te akcydentalne. Odpowiada za formułowanie wiedzy o świecie, obiektywizowanie w zbiorze sądów.

DUSZA ROZUMNA - Tylko jej przysługują funkcje:
  1. Wyobraźnia,
  2. NOUS -> ROZUM
  3. Pamięć [Odcisk na obleczonej woskiem tablicy]
TYPY MOŻNOŚCI:
  1. NIEMOWLĘ -> Zmiana podmiotu prowadząca do możności kolejnej, często się nie udaje.
  2. NIE-ANALFABECI -> Owoc aktywności, przejście do aktu, jest to wyzwolenie posiadanej możności. Po osiągnięciu tej możności jest ona łatwa, ale to stała skłonność, która musi być podtrzymywana.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję Ci za poświęcony czas i pozostawienie komentarza :)