W ostatni dzień Lutego, ostatni raz gościnne materiały prosto od MISTRZA HUBERTA, czyli – STANOWISKA MONISTYCZNE, Wg. Judyckiego:
STANOWISKA MONISTYCZNE
Uznają,
że istnieje tylko jedna ‘rzecz’, a wielość przedmiotów, które
widzimy jest tylko zjawiskiem pozornym, za zasłoną zjawisk istnieje
to co absolutne, a empirycznie dana różnorodność zjawisk stanowi
wyłącznie atrybut lub modyfikację tego, co absolutne. Zazwyczaj
dzieli się je na materialistyczne (wszystko, co istnieje złożone
jest wyłącznie z elementów materialnych) i spirytualistyczne [Realnie istnieją tylko umysły].
Monizm
spirytualistyczny – Klasykiem tej koncepcji jest Berkeley. Jego
stanowisko nazywane jest także fenomenalizmem. Tylko dokonujące
percepcji duchy są substancjami i źródłami aktywności, zaś
rzeczy zmysłowe są pasywne i zależne od percepcji dokonywanych
przez aktywne substancje duchowe. Materia jest tylko fenomenem bez
podstawy ontycznej w sobie. Autonomicznie istnieją wyłącznie
substancje duchowe.
Fenomenalizm
semantyczny – Teza, że zdania opisujące obiekty fizyczne mogą
być, bez utraty znaczenia, przełożone na zdania opisujące jakich
konkretnych wrażeń doznawałby podmiot, gdyby wystąpiły pewne
inne sekwencje wrażeń. Dla fenomenalisty, percepcja jest ciągłą
cudowną kreacją.
Panpsychizm
– Pogląd według którego wszystko, co istnieje, ma jakieś
życie psychiczne w pewnej formie i o pewnej intensywności. Granica
między tym, co żywe, a nieożywione jest płynna:
- Panpsychizm naiwny – Przypisuje wszystkim rzeczom życie wewnętrzne, analogiczne do życia wewnętrznego, jakim dysponuje człowiek.
- Panpsychizm krytyczny – Zakłada we wszystkich rzeczach jedynie dyspozycję do psychiczności i odróżnia stłumione życie psychiczne właściwe materii nieorganicznej od stanów świadomych, jakim dysponują istoty obdarzone systemem nerwowym. Przeciwko panpsychizmowi wysuwa się argument, że nie bierze on pod uwagę możliwości ewolucji o charakterze emergentnym.
Teoria
podwójnego aspektu – Klasykiem jest Spinoza. Wprowadził on
trzeci, odrębny czynnik, który miał stanowić zasadę łączącą
materię z duchem. Bóg albo natura, pojawia się z jednej strony
jako duch, z drugiej jako materia. Duch i materia są atrybutami
jednej, boskiej substancji. Jako jej aspekty, są ze sobą
zsynchronizowane, każdy stan boskiej substancji ma aspekt fizyczny i
aspekt psychiczny.
Monizm
neutralny – Reprezentowany przez Macha i Russella. Mach
twierdził, że elementy z jakich składa się świat nie są ani
fizyczne, ani mentalne; nie są też ani obiektywne, ani subiektywne,
są neutralne. Wg Russella zarówno umysł, jak i przedmioty
materialne dadzą się skonstruować z elementów nazywanych przez
niego zdarzeniami. Różnice między dwiema sferami powstają w
wyniku tego, że należące do nich zdarzenia poddane są odmiennym
typom praw przyczynowych. Odmianą monizmu neutralnego jest INTROJEKCJA Avenariusa. Introjekcja sprawia, że to, co jest
przede mną, staje się czymś we mnie oraz, że to, co jest zastane,
staje się czymś przedstawionym w umyśle.
Monizm
anomalny – Teoria Donalda Davidsona. Uznaje istnienie tylko
jednego rodzaju zdarzeń bazowych, zdarzenia fizyczne. Jest monizmem
materialistycznym.
Behawioryzm
metodologiczny (naukowy) – Dotyczy statusu metodologicznego
psychologii jako nauki.
Behawioryzm
filozoficzny (logiczny) – Stanowiska próbujące uzasadnić
tezę o językowej przekładalności terminów opisujących stany
mentalne człowieka na terminy opisujące jego zachowanie się.
Główny przedstawiciel: Gilbert Ryle. Jego poglądy były zbieżne
ze stanowiskiem Wittgensteina z Dociekań filozoficznych. Obaj
uważali, że dualizm jest stanowiskiem, które musi prowadzić do
solipsyzmu. Behawioryzm Ryle’a należy zdefiniować jako tezę, że
zdania dotyczące stanów mentalnych dadzą się przełożyć bez
utraty znaczenia na zdania dotyczące aktualnego lub potencjalnego
zachowania się podmiotu.
Teoria
identyczności – każdy stan mentalny jest identyczny z pewnym
stanem mózgu. Moje pragnienie czegoś jest stanem mojego mózgu.
Stany mentalne i stany mózgu nie są więc skorelowane ze sobą,
tylko są jedną i tą samą rzeczą. Klasycznym przykładem teorii
identyczności są poglądy D.M. Armstronga. Teorię identyczności
sformułowano ze względu na racje wynikające z ogólnych założeń
fizykalistycznych oraz ze względu na motywy pochodzące z analiz
dotyczących sposobu funkcjonowania naszego aparatu pojęciowego w
dziedzinach poza psychologią i neurofizjologią. Fizykalizm jest
tezą, że wszystkie obiekty istniejące w świecie są identyczne z
obiektami fizycznymi albo są z nich złożone. Uzasadnieniem dla
identyzmu mogą być racje empiryczne, korelacje między świadomymi
zdarzeniami mentalnymi a neuronalnymi zdarzeniami fizycznymi np.
nabranie grzybów halucynogennych.
Materializm
eliminacyjny – Jest tezą, że zjawiska mentalne nie istnieją.
Jest bardziej radykalny niż podejście redukcjonistyczne.
Funkcjonalizm
– Pojęcia psychologiczne są pojęciami funkcjonalnymi,
podobnie jak pojęcia zaworu czy pułapki na myszy. Identyfikacji
tych obiektów dokonuje się przez podanie funkcji, którą mają
pełnić, a one same mogą być zrealizowane w różnych typach
materiału.
Komutacyjna
interpretacja umysłu – Zakłada, że procesy mentalne oprócz
własności semantycznych – takich jak treść, wartość
prawdziwościowa i referencja przedmiotowa – mają również
własności syntaktyczne. Stąd pochodzi przypuszczenie, że operacje
mentalne dokonują się na podstawie syntaktycznych własności
procesów umysłowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję Ci za poświęcony czas i pozostawienie komentarza :)