Praca zaliczeniowa z Filozofii dla Znajomej - Od tak, żeby nie wypaść z wprawy i cieszyć się kolejnym z serii, darmowym Whiskaczem ;]
''SPÓR O NATURĘ I ISTOTĘ BYTU W ONTOLOGII, GŁÓWNE STANOWISKA I KIERUNKI MYŚLOWE''
SPIS
TREŚCI:
I.
Wstęp
II.
Rozwinięcie
1.
Ontologia – Historia pojęcia
2.
Spór o substancję świata – aspekt genetyczny
3.
Spór o substancję świata – aspekt aktualny
4.
Spór o uniwersalia
5.
Zjawisko i istota rzeczy
6.
Stałość i zmienność
III.
Zakończenie [Wnioski]
I.
Wstęp
Ontologia jest złożeniem
dwóch greckich słów „to on” - byt oraz „logos”
- rozum, słowo, nauka. Jest zatem nauką o bycie, filozofią świata
próbującą odpowiedzieć na pytania o to co jest, o to co istnieje.
Dlatego też uważam, że jest to najważniejszy i najcenniejszy
dział filozofii, ponieważ ukazuje najbardziej pierwotne i
podstawowe pytania, z którymi zmaga się człowiek niezależnie od
czasów, w których żyje. Od dziecka bowiem zastanawiałam się co
warunkuje dane obiekty w świecie, czy też dlaczego otaczająca mnie
rzeczywistość wygląda tak, a nie inaczej. Arystoteles słusznie
zauważył, iż filozofia swój początek wzięła ze zdziwienia nad
światem oraz tym czego doświadczamy jako istoty rozumne, dlatego
też moja praca nosić będzie tytuł: „Spór o naturę i istotę
bytu w ontologii, główne stanowiska i kierunki myślowe”. W
ponizszych rozważaniach postaram się ukazać wiodące stanowiska i
nurty myślowe związane z ontologią, począwszy od jej
najwcześniejszych, starożytnych korzeni.
II.
Rozwinięcie
1. Ontologia - Historia pojęcia
Początki
filozofii rozpoczęły się od zadawania pytań przez myślicieli
starożytnych. W I wieku p.n.e. Andronikos z Rodos, podczas
porządkowania pism Arystotelesa zauważył, iż w części z nich,
poważne problemy filozoficzne traktowane są ogólniej niż w innych
pismach. Oddzielił więc rozważania przyrodnicze (z
gr. „Physika”)
od
rozważań o bycie, określając
te drugie jako „Ta
meta ta physika”
czyli
to, co następuje po naukach przyrodniczych. W tym sensie metafizyka
stanowiła zamienne określenie ontologii, stanowiąc filozofię
pierwszą, czyli
ogólne rozważania o zasadach i właściwościach bytu.
Terminu
ONTOLOGIA po raz pierwszy użył niemiecki filozof Goclenius w 1613
roku n.e. w
tworzonym przez siebie leksykonie
filozoficznym. Nie nadał on jednak miana osobnego hasła ontologii,
używając jej jedynie jako grekojęzycznej glosy1
do hasła abstrakcja. Dopiero
później
pojęcie to zostało wprowadzone do
filozofii przez
innego niemieckiego filozofa - Christiana Wolffa, uchodzącego
za jednego z czołowych przedstawicieli wczesnego oświecenia.
Bowiem w
XVIII wieku podzielił on całą filozofię na główne działy,
uznając ontologię za teoretyczną, ogólną naukę o bycie. Miał
ona stanowić jedną z części metafizyki, która traktowała
ponadto o bytach szczegółowych i składać się miała dodatkowo z
nauki o świecie (kosmologia), nauki o duszy (psychologia) oraz nauki
o Bogu (teologia).
Im
bliżej czasów nowożytnych, tym większy rozziew powstawał
pomiędzy metafizyką, a ontologią, które przestały być
postrzegane jako określenia synonimiczne. Ciekawe rozróżnienie
między
tymi
dwoma pojęciami
zaproponował
Roman Ingarden uznając
metafizykę za część filozofii zajmującą się badaniem istoty
rzeczywistości, całości tego co faktycznie istnieje, ontologię
zaś za wiedzę o zawartości idei, naukę autonomiczną, która
dokonuje analizy pojeć zawartości idei. „Ontologia ustala, co w
ogóle może się realizować w sferze faktyczności, ale nie mówi o
tym, co faktycznie zachodzi.”2.
Obecnie
przyjmuje się rozdział
metafizyki od ontologii, uznając tą pierwszą za naukę o wszelkich
bytach możliwych i wszelkich możliwych sposobach ich istnienia, tą
drugą natomiast definiując jako naukę o realnie istniejącym
bycie, badanym także przez nauki szczegółowe.
2.
Spór o substancję świata – aspekt genetyczny
Pierwsze
pytania, na które próbowano udzielać filozoficznych odpowiedzi
pojawiły się już w starożytności. Co jest naturą
rzeczywistości? Jak i z czego powstał świat? Na te pytania
próbowali udzielić odpowiedzi jońscy filozofowie przyrody, min.
Tales z Miletu, który za arché3
czyli prasubstancję uznał jeden element - wodę. Jest to stanowisko
monizmu, wedle którego byt ma jednorodną naturę (w przypadku
jońskich filozofów przyrody: naturę materialną, tj. monizm
materialistyczny). Tales poza tym iż był monistą, był także
materialistą, ponieważ cała rzeczywistość miała dla niego
wymiar materialny. Istnieje jednak drugi rodzaj monizmu –
spirytualizm, który zakłada, iż w świecie rzeczywistym istnieją
jedynie substancje duchowe co jest równoznaczne z pozbawieniem
świata materialnego substancjalności.
Jednakże
już w starożytności pojawiły się dwa stanowiska odrzucające
monizm – dualizm oraz pluralizm substancji świata. Dualizm
zakładał, iż rzeczywistość złożona jest z dwóch rodzajów
substancji: materialnej i duchowej, zaś za najpopularniejszego,
starożytnego zwolennika możemy uznać Platona, który wprowadził w
„obraz świata rozdarcie na świat bytu i niebytu, rzeczywistość
inteligibilną oraz materialną. Ten pierwszy tworzą „rzeczy bez
postaci”, które nie znają narodzin ani śmierci, ten
drugi „rzeczy upostaciowione”, które nigdy nie są, lecz ciągle
się zmieniają”4.
Platoński
dualizm stanowił odpowiedź nie tylko na monizm, lecz także na
pluralizm, zakładający iż rzeczywistość
składa się z różnorakich bytów, którego zwolennikiem był np.
filozof starożytny Empedokles
z Akragantu, uznajacy,
iż arché
świata
jest
czworakie, złożone z
czterech żywiołów: ziemi, wody, ognia oraz powietrza.
3.
Spór
substancję świata – aspekt aktualny
W ontologii wyróżnić można także inne, wykluczające się
stanowiska, których spór obecny jest już od starożytności.
Aspekt aktualny sporu dotyczy materializmu, który zakłada
pierwszeństwo materii we wszystkich możliwych aspektach oraz
idealizmu, wedle którego rzeczywistość idealna stoi powyżej w
hierarchii aniżeli materialna, będąc tym samym przyczyną
rzeczywistości widzialnej – materialnej.
Zarówno jeśli chodzi o idealizm, jak i o materializm, wyróżnić
możemy w nich stanowiska umiarkowane oraz skrajne. Umiarkowaną
wersję materializmu można określić jako materializm genetyczny i
przyjmuje on iż wszystkie zjawiska oraz procesy zachodzące w
świecie są wyznaczane przez prawidłowości oraz własności jakim
podlega materia. Pogląd ten można przypisać min. Heraklitowi czy
epikurejczykom, którzy wprawdzie deklarowali stanowiska
materialistyczne, ale nie odrzucali przy tym istnienia jakichś
postaci rzeczywistości niematerialnej. Tym właśnie różni się
materializm umiarkowany od swej postaci skrajnej, reprezentowanej
min. przez atomistów, którzy wszystko co istniało, łącznie z
własnościami przyrodniczymi i psychicznymi rzeczy sprowadzali do
niezniszczalnego tworzywa materialnego.
Także jeśli chodzi o idealizm to wyróżnić można jego odmianę
skrajną oraz umiarkowaną. Wersję skrajną można określić jako
monizm spirytualistyczny, wedle którego wszystko co istnieje, (byt)
ma charakter niematerialny, tzn. jest duchem, jego stanem lub
atrybutem. Tak uważał min. filozof starożytny Parmenides, do
którego należy słynna maksyma „Byt jest, a niebytu nie ma”.
Idealizm w wersji umiarkowanej zakłada wprawdzie, iż wszystko co
istnieje ma swoje źródło w bycie duchowym (niematerialnym), jednak
nie wszystko co istnieje musi być duchowe. Podobnie twierdził
Baruch Spinoza, filozof nowożytny, który uważał iż źródłem
wszystkiego co istnieje jest Bóg – w tym także źrodłem i
przyczyną materii, która mimo to istnieje równolegle w stosunku do
ducha.
4. Spór o
uniwersalia
Od zarania dziejów trwa wielki ontologiczny spór dotyczący
statusu pojęć ogólnych oddajacych rozumienie rzeczy. Już w
starożytności zauważyć można pojedynek pomiędzy Platonem, który
za przedmiot poznania ogólnego, stałego i koniecznego uznawał
idee, a Arystotelesem, który powołując się na Platońskie idee
wskazywał, iż nie można utożsamiać sposobu poznania rozumowego
ze sposobem bytowania.
Wydaje
się jednak, że spór o uniwersalia najmocniej rozgorzał w
średniowieczu. Wszystko za
sprawą uczonego Boecjusza,
który podczas tlumaczenia
Isagogi
Porfiriusza sformułował trzy klasyczne pytania dotyczące problemu
uniwersaliów: „Czy
rodzaje i gatunki istnieją w rzeczywistości, czy tylko w myśli?
Jeśli istnieją w rzeczywistosci to czy są cielesne czy
niecielesne? Jeśli są niecielesne, czy istnieją w rzeczach
zmysłowych, czy oddzielnie?”5
W toku prowadzonych wtedy
dyskusji nad problemem uniwersaliów (tzw.
powszechników) stanowisko
które zajął Boecjusz można okreslić jako stanowisko
realistyczne, wedle którego
powszechniki istnieją w rzeczach poznawanych zmysłowo, ale
poznaje się je niezależnie od ciała.
Stanowisko przeciwne w
sporze zajął min. przez Roscelina z Compiègne,
który wedle przekazów miał głosić
poglądy nominalistyczne, wedle których powszechniki są jedynie
słowami, a za
realne należy przyjmować jedynie jednostkowe konkrety.
Zarówno
jeśli chodzi o realizm, jak i o nomiznalizm to
można wyróżnić skrajne
oraz umiarkowane odmiany tych poglądów. Umiarkowany realizm można
przypisać Arystotelesowi, zaś za
zwolennika klasycznej, skrajnej
odmiany
realizmu pojęciowego uznaje
się Platona. Skrajny
nominalizm głosił wspomniany powyżej Roscelin
z Compiègne,
który
nie tylko twierdził, że realne mogą być tylko jednostkowe
konkrety, a powszechniki to słowa – miał także uznawać
powszechniki jedynie za słowa pojęte jako dźwięki.
5. Zjawisko i
istota rzeczy
Do
bardzo ważnych pojęć ontologicznych należy także zagadnienie
istoty oraz zjawiska. Istotę odnosi się do bytu i potocznie pojmuje
się ją jako „to, czy rzecz jest; coś stałego i niezmiennego o
różnym statusie bytowania”6.
Zjawisko natomiast rozumiane jest jako fenomen dany w poznaniu
zmysłowym. Pojęcia te związane są z dwoma opozycyjnymi
stanowiskami filozoficznymi polemizującymi na temat prawdziwej
esencji, istoty, treści rzeczywistości.
Słynny
filozof brytyjski, George Berkeley uznał iż wszelkie dane poznawcze
jakie do nas docierają, ograniczają się do naocznych przedstawień
– wyobrażeń. Odrzucił także istnienie wszystkiego co nie
posiada charakteru danych zmysłowych. Pogląd ten można okreśić
jako fenomenalizm, ponieważ wedle niego bezpośrednio dostępne są
jedynie fenomeny, i to właśnie je należy uznać za istotę
rzeczywistości, ponieważ możliwość bezpośredniego poznania
bytów 'samych w sobie' nie istnieje.
W
opozycji do fenomenalizmu stanął esencjalizm, wedle którego pod
powłoką tego co obserwowalne skrywa się prawdziwa istota –
esencja rzeczywstości. Pogląd ten był głoszony min. przez
Kartezjusza który za właściwy przedmiot poznania uznał tzw.
natury proste, które nie zawierają w sobie żadnego fałszu i są
'same przez się', a do których dojść można za pomocą intelektu.
6. Stałość i
zmienność
Stałość
i zmienność bytu to jeden z głównych tematów rozważań w
ontologii i stanowi fundament do dalszych rozważań o strukturze
rzeczywistości. Już w starożytności trwał spór o to czy natura
bytu jest zmienna (przypisywanie zmienności już od początku było
czymś naturalnym w filozofii ze względu na doświadczanie
różnorodności i powszechnego zróżnicowania bytów) czy stała,
co wiązało się także z problemem zmiany i ruchu.
W
filozofii klasycznej popularnym poglądem był tzw. wariabilizm.
Według tego poglądu rzeczywistość jest zmienna, a co za tym idzie
– bytowi należy przypisać cechę zmienności. Do najsłynniejszych
filozofów głoszących ten pogląd należy zaliczyć Heraklita z
Efezu, który w swej słynnej formule „Pantha Rei
– wszystko płynie” wyraził najważniejszą, według niego,
cechę bytu – jego ciągłe stawanie się oraz przemijanie.
Wariabilizm ten można uznać za skrajny ponieważ zakłada iż w
rzeczywistości nie ma nic stałego, co różni się nieco od
wariabilizmu umiarkowanego, wedle którego świat jest zmienny, ale
owa zmienność nie ma charakteru absolutnego.
W
opozycji do stanowiska Heraklita bardzo szybko wyłonił się pogląd
filozoficzny określany jako permanentyzm, za którego prekursora
uznać można Parmenidesa z Elei. Ten starożytny filozof bardzo
szybko zauważył iż zmienność bytu implikuje sprzeczność,
ponieważ „istnieje tylko byt, a niebytu nie ma, więc niemożliwa
jest jakakolwiek zmiana, gdyż musiałaby ona polegać na przejściu
bytu w niebyt. Nie jest to możliwe logicznie […], a więc nie jest
to możliwe faktycznie”7.
Przyjmując stanowisko monizmu statycznego, można uznać
permanentyzm Parmenidesa za skrajny, który różni się od wersji
umiarkowanej tym, że odrzuca jakąkolwiek zmianę w ogóle.
III. Zakończenie
[Wnioski]
Ontologia
rozumiana jako nauka o bycie to najogólniejsza, główna i
podstawowa dziedzina filozofii. Mimo wyraźnego rozdziału ontologii
od metafizyki, jaki nastąpił w połowie XVIII wieku, metafizyczny
spór o naturę i istotę bytu w ontologii trwa po dziś dzień.
Można wyróżnić wiele stanowisk i kierunków myślowych, często
wykluczających się, których głównym celem jest wyjaśnienie nie
tylko natury bytu, lecz także jego struktury, a także natury całej
rzeczywistości. Na powyższych kilku stronach z pewnością nie
udało mi się nakreślić wszystkich stanowisk ontologicznych,
których różnorodność i wielość nie jest możliwa do ujęcia na
tak wąskim kawałku papieru. Mam jednak nadzieję, że w powyższej
pracy udało mi się choć w ogólnym stopniu zarysować
najważniejsze ze stanowisk dotyczących natury oraz istoty bytu w
ontologii.
BIBLIOGRAFIA:
I.
Literatura Przedmiotu
- Roman Ingarden – Spór o istnienie świata, Tom I, Nakład Polskiej Akademii Umiejętności, Kraków 1961.
II.
Literatura Podmiotu
- Wojciech Sady – Wstęp do Ontologii, Wydanie Internetowe, http://pl.scribd.com/doc/8220989/Wojciech-Sady-Wstp-Do-Ontologii.
- Janina Gajda-Krynicka – Filozofia Przedplatońska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
- Ks. Stanisław Ziemiański SJ – Teologia Naturalna - Filozoficzna Problematyka Boga, Kraków 1995.
- Janusz Mączka – Natura a jej rozumienie we współczesnej nauce, Wersja Internetowa: http://www.kul.pl/files/57/natura/maczka.pdf.
III.
Słowniki i Encyklopedie
- Praca Zbiorowa, Powszechna Encyklopedia Filozofii, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Wydanie Internetowe: http://www.ptta.pl/pef/index.php?id=hasla_i&lang=pl, hasła:
- Ontologia, http://www.ptta.pl/pef/pdf/o/ontologia.pdf.
- Istota, http://www.ptta.pl/pef/pdf/i/Istota.pdf.
- Nominalizm, http://www.ptta.pl/pef/pdf/n/nominalizm.pdf.
- Materializm, http://www.ptta.pl/pef/pdf/m/materializm.pdf.
- Dualizm, http://www.ptta.pl/pef/pdf/d/dualizm.pdf.
1Glosa
– (z gr. γλώσσα, glóssa, dosł. "język")
pierwotnie termin ten oznaczał przypis odnoszący się do
poszczególnych słów lub fragmentów tekstu, wprowadzany przez
kopistę dzieła lub czytelnika (na marginesach stron książki).
Obecnie oznacza naukowy komentarz do orzeczenia sądowego
zawierający jego analizę.
2R.
Ingarden, Spór o istnienie świata [w:]
http://skowronski.krzysztof.w.interii.pl/Filozofia%20Polska%202010%207.htm,
data i czas dostępu: 03.12.2013, 13:15.
3Arché
-
Zasada,
Prazasada
(gr. ἀρχή etymologicznie
oznacza zasadę, przyczynę, władzę) – W filozofii
przedsokratejskiej termin oznaczający praprzyczynę wszystkich
bytów, zasadę oraz najbardziej zasadnicze tworzywo
4A.
Maryniarczyk, Hasło: DUALIZM
[w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, wyd. Polskie
Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Wydanie Internetowe:
http://www.ptta.pl/pef/pdf/d/dualizm.pdf, data i czas
dostępu: 07.12.2013, 15:21.
5R.
Majeran, Hasło: NOMINALIZM
[w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, wyd. Polskie
Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Wydanie Internetowe:
http://www.ptta.pl/pef/pdf/n/nominalizm.pdf, data i czas
dostępu: 09.12.2013, 19:11.
6B.
Paź, Hasło: ISTOTA [w:]
Powszechna Encyklopedia Filozofii, wyd. Polskie Towarzystwo
Tomasza z Akwinu, Wydanie Internetowe:
http://www.ptta.pl/pef/pdf/i/Istota.pdf, data i czas dostępu:
09.12.2013, 23:33.
7W.
Sady, Wstęp do Ontologii, Wyd. Internetowe [na:]
http://pl.scribd.com/doc/8220989/Wojciech-Sady-
-Wstp-Do-Ontologii, data i czas dostępu: 03.01.2014, 11;29, s.
51
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję Ci za poświęcony czas i pozostawienie komentarza :)