2013-10-29

Polemika z Mocnym Programem SI [Sztucznej Inteligencji].

Opracowane w formie streszczenia na podst. Argumentacji J. Searla, zawartej w tekscie 'Umysły, mózgi i programy', [w:] Filozofia umysłu, pod.red. B. Chwedeńczuk, s. 301-324.

Rozróżnienie pomiędzy Mocną, a Słabą wersją Programu SI [Sztucznej Inteligencji]:

SŁABY PROGRAM SIMOCNY PROGRAM SI

Zasadniczą zaletą koputera w badaniach nad umysłem jest to, że stanowi on potężne narzędzie badawcze,
np. pozwala na bardziej ścisłe formułowanie i sprawdzanie hipotez.


Komputer jest czymś więcej niż tylko narzędziem, sam jest umysłem, gdyż odpowiednio zaprogramowany 'rozumie' oraz ma inne stany poznawcze.
Programy koputerowe stanowią więc wyjaśnienia psychologiczne pewnych problemów.

J. R. Searle jest zainteresowany problematyką MOCNEGO SI i w swojej argumentacji odnosi się do prac badawczych R. SCHRANKA i jego kolegów z Uniwersytetu Yale.

CEL PROGRAMU SCHRANKA - Symulowanie ludzkiej zdolności do rozumienia opowieści:
  • Maszynie dostarczane są 'reprezentacje' informacji, które mają zapewnić prawidłową odpowiedź na pytanie zawarte NIE WPROST w opowieści.
Zwolennicy MOCNEGO SI twierdzą, że maszyna [Komputer]:
  1. Rozumie opowieść i dostarcza odpowiedzi na pytania o nią.
  2. Wyjaśnia ludzką zdolność rozumeinia opowieści i udzielania odpowiedzi na jej pytania.
Searle jest przeciwnikiem MOCNEGO SI, jako przyklad podaje opowieść po chińsku [gdzie człowiek nie znając chinskiego udziela trafnych odpowiedzi jak komputer, tzn. po dostarczeniu mu 'instrukcji obsługi' w języku ojczystym do opowieści po chińsku].

Komputer i jego program nie dostarczają dostatecznych warunków rozumienia, skoro i program i komputer działają, a nie ma żadnego rozumienia. Nie dostarczają też warunków koniecznych ani istotnego wkladu w rozumienie, bo odpowiadają trafnie na chińskie pytania, nic z nich nie rozumiejąc.

To jak dziala ten program komputerowy [na zasadzie wejścia i wyjścia] to może być jakaś część procesu rozumienia, ale nie zostało to jeszcze udowodnione.

Czym więc różnią się odpowiedzi na pytania do opowieści po chińsku i opowieści w języku ojczystym?
  • Tym, że w przypadku pierwszym nie wiem co one znaczą, a w przypadku drugim wiem.
Ale co znaczy samo ROZUMIENIE ?
  • Często używamy tego słowa, gdy nie ma ono nic wspólnego z rozumieniem, np. drzwi wiedzą [rozumieją] kiedy mają się otworzyć, bo mają fotokomórkę elektryczną. Jeśli tak mówimy, to robimy to dlatego, że:
    • ROZSZERZAMY ARTEFAKTY NA NASZĄ INTENCJONALNOŚĆ! -> Metaforycznie, bo uznajemy te zwroty za naturalne, ale rozumienie drzwi jest w inny sensie rozumieniem niż rozumienie człowieka i tak samo w innym sensie jest rozumienie komputera.
INTENCJONALNOŚĆ - Będzie więc w definicji przyjowanej przez Searla taką cechą stanów mentalnych, dzięki której kierują się one ku przedmiotom i stanom rzeczy w świecie lub ich dotyczą. Przekonania, pragnienia i zamiary są więc stanami intencjonalnymi, a np. nieukierunkowany lęk czy depresja już nie.

Newell i Simon [1963] uważają, że poznanie komputera jest takie samo [dokładnie takie samo] jak poznanie człowieka, ale Searle się z tym nei zgadza i twierdzi, że poznanie komputerowe nigdy nie będzie takie samo jak poznanie człowieka, bo jakich dowodów byśmy nie użyli, to komputerowi zawsze będzie brakowało owej biologicznej INTENCJONALNOŚCI WEWNĘTRZNEJ, którą cechują się ludzie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję Ci za poświęcony czas i pozostawienie komentarza :)