Arystoteles
przepięknie wyjaśnił w swej Metafizyce skąd wzięła się
filozofia. Jak pisał, wzięła się ona z ZADZIWIENIA. Jako pierwsi
nad naturą świata i przemianami zachodzącymi w przyrodzie zaczęli
zadziwiać się jońscy filozofowie, którzy jako pierwsi zadawać
zaczęli pytanie o to jak powstał świat. Pytali o Arché [z gr. zasada] – o
prasubstancję, prazasadę, pratworzywo, pierwszy bytowy element z jakiego
powstał świat. Początkowo utożsamiali oni arché z żywiołami,
nadając jej tym samym charakter materialny (choć nie znali jeszcze
pojęcia materii). Właśnie dlatego pierwszych filozofów, określa
się mianem filozofów przyrody, którzy świadomi byli dwóch
porządków struktury kosmosu: porządku bytowania oraz porzadku
poznawania.
W krąg jońskich
filzoofów przyrody wpisali się:
TALES Z MILETU
- Filozofa tego uznaje się
za pierwszego, który zadał pytanie o początek wszechrzeczy (choć
nie użył do tego terminu arché), odpowiadając że jest nim WODA.
- Nadał on status bytu
pierwszego wodzie, upatrując w niej glówny czynnik życia, tym
samym twierdząc, że pierwszy składnik może być tylko jeden i
jest nim właśnie woda.
ANAKSYMANDER Z MILETU
- Filozof ten jako pierwszy
użył terminu arché, uznając, że jest nim NIEOKREŚLONE,
NIEDEFINIOWALNE, (używając bardziej przystępnego terminu), że
jest nim BEZKRES.
- Anaksymander znany jest z
pierwszej, sprecyzowanej dostatecznie TEORII WIECZNEGO POWROTU
ŚWIATÓW:
- tzw. apeironu wyłaniają się przeciwieństwa
- z łona arche wyłaniają się kolejne arche i trwają przez kosmiczną sprawiedliwość, po czym
- wracają do arche ousia (czyt. usija)
- Tym samym Anaksymander
przyjmował istnienie wielu światów, uznając iż ich ilość
określana jest przez miarę
ANAKSYMENES Z MILETU
- Filozof ten zadziwiał
się: Jak to jest, że człowiek żyje? Bacznie obserwując
rzeczywistość doszedł do wniosku, iż źródłem życia jest
PNEUMA – TCHNIENIE
- Uznał więc za arché
POWIETRZE, gdyż natura i świat jest istotą żywą, zaś powietrze
ożywia ciało
Pięknie związał także z arché kwestie duszy, uznając że dusza ludzka jest czastką arché,
czyli najczystszą postacią powietrza
HERAKLIT Z EFEZU
- Filozof ten określany
jest niechlubnie jako ciemny, głównie dlatego że język jakim pisał
był 'niewyraźny'. Mimo to, jest on pierwszym filozofem przyrody,
który do kwestii arché dodał LOGOS - ROZUM.
- Uważał on że zasadą arché jest ogień, jednakże praogień nie jest jedynie materialny,
gdyż jest ponadto ROZUMNY
- OGIEŃ to LOGOS, bo jest
rozumny, jest w nim aspekt logiczny, to prawo, pewna normatywna
zasada wszechświata
- W ogniu zawarty jest
porządek i miara, ogien jest stały, mimo że wszystko inne przemija [Heraklit głosil tzw. HYLOZOIZM – koncepcję ożywionej materii,
stąd jego słynny cytat pantha rei – wszystko płynie]
- Filozof stwierdził
trojaki stosunek ludzi do logosu, dzieląc ich:
- na tych, którzy nie słyszeli o nim i żyją dla dóbr materialnych
- na tych, którzy o nim słyszeli, ale przedkładają nad logos własny rozum
- na tych, którzy poznali logos i żyją zgodnie z nim
- Ponadto jest on twórcą ciekawej koncepcji WIECZNEGO POWROTU ŚWIATÓW, gdyż wedle Heraklita, po upływie około 15 000 lat
świat się zognia i z niego, z praognia wyłania się nowy,
identyczny jak poprzedni
Tekst opracowałam na podstawie Książek, Notatek własnych, Wykładów prof. J. Gajdy-Krynickiej.
Tekst opracowałam na podstawie Książek, Notatek własnych, Wykładów prof. J. Gajdy-Krynickiej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję Ci za poświęcony czas i pozostawienie komentarza :)