Cierpienie,
a kwestia niewiedzy w Buddyzmie, na podstawie: Sutty o Cierpieniu
(Dukkha Sutta, SN XXXVIII.14) oraz Sutty o Niewiedzy
(Avija Sutta, SN XXXV.80)
Czym
jest cierpienie? Wedle słownikowej definicji cierpienie to doznanie
braku, straty czy bólu, przez danego człowieka. Moim jednak zdaniem
cierpienie to coś zgoła większego, czego nie można w żaden
sposób przypisać na wyłączność osobie. W buddyzmie cierpienie
(dukkha) rozumiane jest za pomocą Czterech Szlachetnych Prawd, które
wraz z Ośmioraką Ścieżką stanowią
istotę
buddyzmu.
Pierwsza
Szlachetna Prawda o Cierpieniu brzmi:
Narodziny
są dukkha, starzenie się jest dukkha, śmierć jest dukkha;
rozpacz, lament, ból i napięcie są dukkha; powiązanie z
niechcianym jest dukkhą; rozłąka z upragnionym jest dukkha; nie
osiągnięcie pożądanego jest dukkha. Pokrótce, pięć znikających
zespołów jest dukkha.1
Dowiadujemy się z niej co kryje się pod słowem dukkha i do
czego odnosi się cierpienie. Pokazuje nam, iż dukkha dotyczy
całej egzystencji, w której stale obecne jest niezaspokojenie.
Pierwsza Prawda uświadamia Nam, iż całe nasze życie to borykanie
się z przeciwnościami losu, które nigdy nie pozwolą nam osiągnąć
pełnej satysfakcji.
Druga Szlachetna Prawda o Przyczynie Cierpienia brzmi:
Pragnienie,
które tworzy dalsze stawanie się – któremu towarzyszy namiętność
i zachwyt, znajdujące rozkosz to tu, to tam – pragnienie zmysłowej
przyjemności, pragnienie stawania się, pragnienie niszczenia się.2
Dzięki tej Prawdzie,
poznajemy jakie są przyczyny dukkha. Widzimy, iż źródłem
cierpienia jest żądza, wszechobecna w naszych umysłach. Sprawia
ona, że winnego naszych niepowodzeń, zawsze szukamy na zewnątrz,
pragniemy chwytać się wszystkiego i jak najmocniej wszystkiego
doświadczać. Według nauki Buddy żądza zakorzeniona jest w naszym
umyśle, który należy stale oczyszczać.
Trzecia Szlachetna Prawda
o Ustaniu Cierpienia mówi:
[To] całkowite
zaniknięcie i ustanie, wyrzeczenie się, zaniechanie, wyzwolenie,
puszczenie pragnienia.3
Jest ona
konsekwencją Prawdy Drugiej i mówi nam, kiedy cierpienie w nas
ustaje. Dzięki niej jesteśmy w stanie zauważyć, iż jeśli
przyczynę naszego dukkha stanowi pożądanie, to sposobem na
jego usunięcie jest wykorzenienie pożądania. W naszych umysłach
tkwi źródło cierpienia, dlatego też tylko my możemy doprowadzić
do jego wyeliminowania (wykorzenienia). Jeśli uda nam się usunąć
całkowicie dukkhę, to osiągniemy stan doskonałego spokoju
ducha i umysłu, nazwany Nirwaną.
Czwarta Szlachetna Prawda o Ścieżce
Prowadzącej do Ustania Cierpienia, brzmi:
Dokładnie ta,
Szlachetna, Ośmioaspektowa Ścieżka – właściwy pogląd,
właściwe postanowienie, właściwa mowa, właściwe działanie,
właściwy żywot, właściwe dążenie, właściwe
skupienie, właściwa medytacja.4
I jest ona ukazaniem
zasad, jakimi trzeba się kierować aby osiągnąć Nirwanę i trwale
uwolnić się od cierpienia. Innymi słowy, pokazuje ona ścieżkę
wyprowadzającą z dukkhi, złożoną z ośmiu elementów, do
których należy: właściwe postępowanie, właściwa mowa, właściwe
emocje, właściwe widzenie rzeczy, właściwe źródła zarobku,
właściwa uważność, właściwy wysiłek oraz właściwa
medytacja.
Aby
lepiej zrozumieć czym jest i w czym jawi się nam owo 'cierpienie'
należy poznać dokładnie jakie są jego formy. Formy cierpienia
wyliczone zostają w Dukkha Sutta, w której wędrowiec
Jambukhadika rzecze:
„Są trzy formy cierpienia przyjacielu:
cierpienie
wywołane bólem,
cierpienie
wywołane inicjacjami,
cierpienie wywołane zmianą.”5
Zatem
cierpienie objawiać może się nam jako ból. Nie tylko psychiczny
lecz również fizyczny, toteż cierpienia może zarówno doznać
człowiek, który przeżywa męki z powodu straty bliskiej osoby, jak
również każde inne stworzenie, jak na przykład pies, czy osa,
które doznały bolesnego urazu ciała. Do przykładów tego rodzaju
dukkhi zaliczać można również zgryzotę, lament i rozpacz
kogoś, kto stracił bliska sobie osobę. Tak samo ma się sprawa z
cierpieniem wywołanym zmianą. Bowiem zarówno człowieka przygnębić
i zasmucić może fakt zmiany szkoły czy sytuacji materialnej, jak i
każde inne żyjątko może zdołować zmiana środowiska naturalnego
czy śmierć pobratyńca. Dobrym przykładem są tutaj koszatniczki
(gatunek myszowatego gryzonia z Chile), które zawsze żyją w
parach, a odizolowanie jednej od drugiej powoduje ogromny smutek, a w
końcu śmierć zwierzątka. Zastanawia mnie jednak kwestia
cierpienia wywołanego inicjacjami. Nie tylko bowiem zagadkowym jest
fakt, jakich istot dotyczy owa forma, lecz również pytanie czym są
inicjacje.
W
zrozumieniu zagadnienia inicjacji bezsprzecznie pomógł mi
Błogosławiony, który w odpowiedzi na pytanie:
„Panie,
czy jest coś co trzeba porzucić aby niewiedza zaniknęła, a
powstała pełna wiedza?”6,
tak
rzekł do przybyłego mnicha:
„Tak
mnichu, jest jedna taka rzecz, którą trzeba porzucić aby niewiedza
zaniknęła, a powstała pełna wiedza. (...)
Niewiedza,
mnichu jest tą jedną rzeczą którą trzeba porzucić aby niewiedza
zaniknęła, a powstała pełna wiedza.”7
To
uświadomiło mi, iż inicjacja jest to wejście w nowe życie,
ścieżka wprowadzająca w nowy stan. W braminizmie, inicjacja jest
rozumiana jako 'powtórne narodziny', a do uczestniczenia w ceremonii
inicjacyjnej, w wyniku której człowiek staje się 'dwakroć
urodzonym' (dvija), upoważnieni są członkowie tylko trzech
pierwszych kast (kapłanów, wojowników i kupców). Ścieżka ta
jest zatem czymś, co możliwe jest jedynie wtedy, gdy wyjdzie się z
mroku niewiedzy. Jest to coś co łączy w sobie zarówno
doświadczanie pewnych bodźców, jak i ich analizowanie i
rozumienie. Cierpienie czyli Dukkha wywołane inicjacjami to
coś czego jest w stanie doświadczyć jedynie istota rozumna.
Podążając tą drogą, odkryłam, iż Jambukhadika, pokazując
ośmio-aspektową ścieżkę prowadzącą do pełnego zrozumienia
pojęcia cierpienia, tak naprawdę uczy jak zrozumieć istotę
inicjacji i cierpienia. W Succie o Cierpieniu pokazuje co do
pełnego zrozumienia istoty 'drugich narodzin' jest konieczne:
„Precyzyjnie,
ta Ośmioaspektowa Ścieżka przyjacielu:
właściwe
rozumienie,
właściwa
intencja,
właściwa
mowa,
właściwe
postępowanie,
właściwe
życie,
właściwy
wysiłek,
właściwa
uważność,
właściwe
skupienie.
To
jest praktyka prowadząca do pełnego pojęcia tych form
cierpienia.”8
Inicjacja
zatem to proces przechodzenia ze stanu niewiedzy, w stan pełnej
świadomości i wolności umysłu. Jest to droga prowadząca do
całkowitego wykorzenienia cierpienia i ponownego 'przyjścia na
świat', przyjmując ze spokojem to, co zgotował dla nas los.
Czy
zatem 'osiągnięcie nowego życia' prowadzi do oświecenia? Jeśli
tak jest, to dlaczego inicjację Jambukhadika nazwał formą
cierpienia?
Odpowiedzi
na pierwsze pytanie znalazłam w Inicjacji Kalaczachry,
opisanej w przedruku książki Berzina Alexandra, pod tytułem:
Talking the Kalachakra Initiation. Otóż inicjacja istotnie
jest drogą do oświecenia, dzieli się ona jednak na 3 zasadnicze
fazy (wszystkie nieodłącznie związane ze stanem wyzbycia się
niewiedzy). Pierwsza z nich to inicjacja przyczyny, która jest
bodźcem rozpoczynającym ośmio-aspektową ścieżkę i w
konsekwencji doprowadza do dojrzewania w nas nasion wiedzy. Druga
zaś faza to inicjacja ścieżki, która prowadząc nas przez kolejne
aspekty (takie jak właściwe życie, postępowanie, intencje czy
uważność) i pokonując wszelakie stające nam na drodze
przeszkody, na końcu doprowadza nas do wyzwolenia. W tym miejscu,
gdy praktyki stanu doskonałości zostają opanowane, pojawia się
trzecia faza inicjacji, a mianowicie inicjacja rezultatu wyzwolenia,
która uwalnia nas całkowicie od wszelakich przeszkód, stanowiąc
dla nas faktyczne oświecenie, które wyzwala nasz umysł z kajdan
niewiedzy, pozwalając w pełni zrozumieć i doświadczać otaczającą
nas rzeczywistość, uwalniając nas w ten sposób od cierpienia.
Wydaje
się zatem, że pokonywanie coraz to kolejnych kroków na drodze do
ponownych narodzin, w ostateczności przynoszą nam pełnię
szczęścia. Dlaczego zatem, Jambukhadika w ścieżce tej upatruje
formę cierpienia?
Wydaje
mi się, iż odpowiedź na to pytanie tkwi w samej istocie buddyzmu,
bowiem ośmiostopniowa ścieżka oświecenia rzeczywiście prowadzi
do Nirwany. Jednakże droga ku niej, to nieustanne zmaganie się z
wszechobecnym cierpieniem w każdej postaci. Kolejne etapy,
prowadzące do drugich narodzin, to ogromne męki powodowane przez
Dukkha, które towarzyszy nam na każdym kroku pokonywanej
przez nas drogi. Cierpienie jest wszechobecne i nieśmiertelne, a jak
mówi znana nam już, Pierwsza Prawda o Cierpieniu, dukkha to
narodziny, starzenie, lament, rozpacz i ból.
Cierpienie jest zatem czymś od czego nie można się uwolnić przez
całe swoje życie. To potwór, który wyłania się z odmętów
otchłani naszego umysłu, za każdym razem gdy nasze pragnienia lub
pożądania przejmują kontrolę nad naszym umysłem. Cały sekret
polega na tym, aby dostrzec dukkha i nie bać się stawić mu
czoła, by pokonać dukkha i osiągnąć Nirwanę. By
stać się wojownikiem światła, którego orężem będzie umysł.
Jak mówi piękny cytat:
Każdy wojownik światła bał się kiedyś podjąć
walkę.
Każdy wojownik światła zdradził i skłamał w przeszłości.
Każdy wojownik światła utracił choć raz wiarę w przyszłość.
Każdy wojownik światła cierpiał z powodu spraw, które nie były tego warte.
Każdy wojownik światła wątpił w to, że jest wojownikiem światła.
Każdy wojownik światła zaniedbywał swoje duchowe zobowiązania.
Każdy wojownik światła mówił "tak", kiedy chciał powiedzieć "nie".
Każdy wojownik światła zranił kogoś, kogo kochał.9
Każdy wojownik światła zdradził i skłamał w przeszłości.
Każdy wojownik światła utracił choć raz wiarę w przyszłość.
Każdy wojownik światła cierpiał z powodu spraw, które nie były tego warte.
Każdy wojownik światła wątpił w to, że jest wojownikiem światła.
Każdy wojownik światła zaniedbywał swoje duchowe zobowiązania.
Każdy wojownik światła mówił "tak", kiedy chciał powiedzieć "nie".
Każdy wojownik światła zranił kogoś, kogo kochał.9
I dlatego ważne jest by nigdy nie rezygnować z bycia wojownikiem światła. Najważniejsze, aby po doświadczeniu tego wszystkiego, nigdy nie stracić nadziei, na stanie się lepszym człowiekiem.
BIBLIOGRAFIA:
1Źródło:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Cztery_Szlachetne_Prawdy, data i
czas dostępu: 29.01.2013, 9:01.
2Ibidem,
data i czas dostępu: 29.01.2013, 9:05.
3Ibidem,
data i czas dostępu: 29.01.2013, 9:07.
4
Ibidem, data i czas dostępu: 29.01.2013, 9:11.
5
Sutta o Cierpieniu, (Dukkha Sutta, SN
XXXVIII.14), źródło: http://www.dharma.pl.
8
Sutta o Cierpieniu, (Dukkha Sutta, SN
XXXVIII.14), źródło: http://www.dharma.pl.
9P.
Coelho, Podręcznik Wojownika Światła, s.77.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję Ci za poświęcony czas i pozostawienie komentarza :)