ANTROPOLOGIA - POCZĄTKI
FRANZ BOAZ -> Założyciel dyscypliny, po tym okresie można mówić o ideach antropologicznych.
Pierwsza Metoda Antropologii jest bardzo często opisowa -> Bo po prostu opisywano człowieka - opisywano ludy napotykane w czasie podróży. Dlatego też bardzo często pojawia się obok słowa CZŁOWIEK, słowo DZIKI [Nawet w języku Locka]. to ludzie pierwotni są bazą, na której tworzy się dyscyplina.
ANTROPOLOGIA BRYTYJSKA
Antropologię Brytyjską nazywa się antropologią społeczną.
W Antropologii Brytyjskiej opisy mają dość silny wymiar wartościujący, którym są na początku nasączone [pierwszymi badaczami byli podróżnicy].
Antropologia EDWARDA B. TAYLORA była jedną z pierwszych. Edward zalicza się do ewolucjonistów, a jednym z jego pierwszych dzieł była np. 'CYWILIZACJA PIERWOTNA'.
Ale zanim dochodzi do ukształtowania się dogmatu EWOLUCJONIZMU to toczy się dyskusja o to, czy ludzie pochodzą z jednego gatunku czy z wielu.
W. WUNDT -> ETNOPSYCHOLOGIA -> Nadał tej koncepcji ściśle psychologiczny wymiar -> 'Jak to się dzieje, że społeczność pierwotna generuje system zwany MAGIĄ?', 'Jak to się dzieje, że wokół Nich wywarzają się symbole, znaki etc.?' - Badania etnopsychologiczne podkreślają pewną dynamike umysłu, która generuje pewną rzeczywistość.
KWESTIA UMOWY SPOŁECZNEJ
HOMO NATURA -> Wyłania się pierwotna natura społeczeńjonistów, a jednym z jego pierwszych dzieł była np. 'CYWILIZACJA PIERWOTNstwa, czyli czy możemy mówić o kimś takim, kto występuje przed wszystkimi wymiarami swojego człowieczeństwa - Czy dalej istnieje człowiek, który byłby istotą na wskroś NATURALNĄ [Przed wszelkim społeczeństwem i wszelką kulturą] -> Rousseau powie, że tak.
HOMO NATURA dziwnie współgra z obrazem OSWOJONEJ BESTII [Nawet we współczesnej antropologii fizycznej człowiek to taki gatunek, który ma takie komplikacje wewnętrzne, że jego wynik to KULTURA -> Nie ma dowodów na to, że bez społeczeństwa funkcjonuje gatunek człowieka]
Antropologia to bastion CZŁOWIECZEŃSTWA, które charakteryzuje się:
- Abstrakcyjnym myśleniem,
- Zdolnością do tworzenia kultury,
- Zdolnością do życia w społeczeństwie.
W Wielkiej Brytani chętnie używano określenia CIVILIZATION, a w Niemczech KULTUR.
Mitologia Słowiańska była wg. Niemców na bardzo niskim poziomie, bo jest głównie demoniczna i nawet nie wytworzyła mitologii bohaterskiej.
ETNOCENTRYZM każe nam faworyzować własna kulturę. Postawa etnocentryczna dyktuje pewną deformację w postaci patrzenia na inną kulturę przez własną kulturę.
J. FRAZER -> Jego prace mimo błędów pozostają dla antropologii czymś w rodzaju Biblii.
W tradycji brytyjskiej zwyciężyła teza 'GATUNKU Z JEDNEJ KRWI' -> Dla Taylora i Trazera to jest punktem wyjścia.
Frazer uważał, że ewolucja kultury obejmuje 3 człony:
- DZIKOŚĆ -> Pierwszym wytworem tego etapu poznawczego jest MAGIA.
- BARBARZYŃSTWO -> Wytworem tego etapu poznawczego jest RELIGIA.
- CYWILIZACJA -> Ostatnim wytworem tego etapu poznawczego jest NAUKA.
[Etapem pośrednim pomiędzy wytworem religii i nauki jest FILOZOFIA]
Taylor mówil także o PRZEŻYTKACH -> SURVIVALS.
SURVIALS -> Uważał, że bardzo wiele cech zostaje przeniesionych z poprzednich epok [członów] do nowszych, np. POEZJA czy inne zjawiska, z mocą pewnej INERCJI są przyciągane do innej kultury.
Taylor wymyslil także ANIMIZM -> Teoria używotniania alo wiara we wszechżywotność -> Wiara w żywotność całej przyrody, człowiek określa przyrodę jako przepełnioną pierwiastkiem życia.
Wkład w badania antropologiczne Taylora uznaje się za bardzo duży, mimo że był BADACZEM GABINETOWYM [Badaczem ewolucjonizmu], bo sformułował pewną teorię.
LUCIEN LÉVY-BRUHL
Lucien Lévy-Bruhl napisał dzieło 'Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych' i zajmował się odpowiedzią na pytanie: Czy istnieje, jak istnieje i o ile w ogóle istnieje UMYSŁ PIERWOTNY?
Operował terminem 'MENTALNOŚĆ PIERWOTNA / MENTALNOŚĆ PRELOGICZNA', traktuje umysł jako KONTINUUM sił duchowych, tzn. rzutujemy własną żywotność na żywotność całej rzeczywistości.
Umysł rozpoznaje na zwenątrz to czym sam jest -> To myśl, to kontinuum sil duchowych, do tego nalezy przypisać FILOZOFA - Różnice pomiędzy tym kto poznaje i czym poznaje.
Dzielenie umysłu na logiczny i prelogiczny to spuścizna ewolucjonizmu, teraz się tak nie uważa. UMYSŁOWOŚĆ PIERWOTNA Wg. Léviego sprawia największy problem w badaniu tego co stanowi treści życia umysłowości pierwotnej [myśli monogenetyczne - poligenetyczne wnikną do nas tylko wraz z filozofią niemiecką], jest dla Nas nieuchwytna.
UMYSŁOWOŚĆ PRELOGICZNA
- Nie ma różnicy pomiędzy podmiotem i przedmiotem poznania.
- Większość zasad logiki formalnej nie istnieje -> One się jeszcze nie wytworzyły.
- To wszystko, co znamy z logiki najwidoczniej nie jest wrodzone umysłowi ludzkiemu.
- Posługuje się wyobrażeniami zbiorowymi [REPREZENTACJI], co jest:
- Wspólne dla członków danej grupy społecznej,
- Przekazywane z pokolenia na pokolenie,
- Narzucone jednostkom i wywołujące w nich poczucie szacunku lub lęku i uwielbienia dla swojego przedmiotu.
POLISYNTETYCZNA PERCEPCJA -> W tworzeniu wyobrażenia zbiorowego percepcja powstaje za pomocą zmysłów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję Ci za poświęcony czas i pozostawienie komentarza :)